“Bir Rulo”

Dijital kataloğumuza buradan ulaşabilirsiniz.

Doğu Gündoğdu

05-21 ARALIK 2015

Kokteyl: 05 Aralık Cumartesi, 18:00

Atölye / Workshop:

Özgün Fotoğraf Baskısı 12 Aralık 2015 / Saat: 14:00

* Kişi sayısı 15 ile sınırlıdır. Katılımcıların Gallery Foyart’ı (+90 312 442 28 30) arayarak haber vermeleri gerekmektedir.

** Katılım ücretlidir. Atölye boyunca kullanılacak özgün baskı malzemelerinin tedarik edilmesi için alınan bir ücrettir ve kişi başı 15 TL’dir.

*** Katılımcıların atölyeye gelirken yanlarında negatif filmlerini getirmesi rica edilir.

FOYART Project

“Bir Rulo”
Fotoğraf nasıl sergilenmeye değer olur? Fotoğrafın baskısı kusursuz mu olmalıdır? Yeterli olmak ne demektir? gibi sorular ile yola çıkan  “Bir Rulo” sergisi 1 adet roll filmin deneysel sürecini mükemmel olmak zorunda olmaya bir eleştiri şeklinde anlatır.
Orta film formatında 1 roll film ile başlangıç ve bitiş noktası belirli olan, evden çıkış ve Ka fotoğraf atölyesine kadar – filmlerin banyosunun yapılıp basılacağı yer- çekilen 10 adet fotoğraftan oluşmaktadır bu sergi. Geçmişin görsel algısı, 10 kare ve mekan sınırlaması ile yaratılan işlerde, kısıtlamaların getirdiği üretkenlik kullanmıştır. Eserlerin sıralanış kurgusu çekim sırasına göre olup, eserlerin üretiminden önce “yolculuk/performans” hakkında planlı bir kurgu yoktur ama tekniğin dilinin kurguda biraz belirleyici olduğu söylenebilir. 10 pozu çekerken tekniğin etkisini fotoğrafa verdiği renk ve dokuyu göz önünde bulundurarak buna yakışan fotoğrafları zihinde kurgulanması olarak görebiliriz. Bu bağlamda tekniğin kompozisyonu etkilediğini söyleyebiliriz.
Her baskı eşsizdir ve bu durum onu madde olarak da kıymetli yapıyor. Her fotoğrafta başka bir iz ve aynı fotoğrafın her baskısında da ayrı bir hikaye ve özgünlük vardır.  Baskıya özgünlüğünü veren şeylerden biri de fırça darbesinin ve ortamın fiziksel şartlarının sürekli olarak değişmesidir diyebiliriz. Sergideki işlerin hepsi 1. baskıdır ve bu da işlerin “kusurları” aslında fotoğrafa değer katan ve koleksiyon parçası haline getirecek özelliklerinden biridir. Aynı zamanda kullanılan kağıt asit içermediği için görselin baskısının kalıcılığı her hangi bir baskının kalıcılığı ile karşılaştıramayacak şekilde sonsuzlaşmıştır.
Dijital fotoğraf ile rastlantısallığın silinebilmesi ve baskının biricikliğinin gittikçe görünürlülüğünü kaybetmesi üzerine “özgünleşme” teması çıkış noktası olarak kullanılmıştır. Negatif filmin sağladığı rastlantısallık ve fark edemeyeceğin konuyu süreç içinde görme hali ile, dijital sürecin bir eleştirisi olarak oluşan “Bir Rulo” sergisi, alternatif fotoğrafçılığın fotoğrafı hızlıca bir tüketim aracı olmaktan kurtarması ile kusurlu güzelliğin ne olduğu üzerine sorgulamaya itmektedir. Baskı tekniği ile sergilenme değerini nasıl kazandığını konu alan “Bir Rulo” sergisi fotoğraf filmi ile çalışmanın kısıtlayıcı unsurlarını, sınırlanma karşılığında ödenen bedelin aslında verime dönüşmesinin bir göstergesidir.